logo listy
Obsah čísla

 

Panelová diskuse o Broumarské

Před třetím jednáním Zastupitelstva MČ Praha 14 se z podnětu starosty ing. Miroslava Froňka uskutečnila panelová diskuse, na které byli členové zastupitelstva seznámeni s původní dokumentací, stavem stavebního řízení a s variantní studií úpravy Broumarské ulice v Kyjích. Studie byla zpracována společností DHV CR s. r. o. na základě zadání výboru pro dopravu zastupitelstva MČ Praha 14. V diskusi vystoupili pozvaní hosté - ing. Jan Kašík z DHV, ing. Jiří Biegl z inženýrské projektové kanceláře VIN, ing. arch. Klement Valouch z architektonické kanceláře VHE a spol. a ing. Václav Gregor z TSK (investor akce).

Problémy s Broumarskou se vlečou už řadu let (nekvalitní povrch včetně děr ve vozovce, mizerný stav chodníků, enormní vytížení automobilovým provozem atd.), v Listech jsme této problematice v loňském roce věnovali několik článků (od starosty, který reagoval na uveřejněný dopis sdružení Zdravé Kyje, od ing. Miroslava Skaly a ing. Evžena Karause). Uvedená studie nabízí několik variant k projektu z roku 1996, které vycházejí z moderního přístupu k řešení dopravní situace, kdy kapacitní vozovka prochází obytnou částí obce. Vozovka by se měla přizpůsobit lokalitě, ne naopak. V daném případě by měla respektovat, že prochází historickým centrem Kyjí.

Z důvodové zprávy variantní studie, jejíž podstatnou část níže ve zkrácené verzi uveřejňujeme, si můžete ozřejmit nejdůležitější dopravní, projektové a urbanistické souvislosti celé dotčené oblasti:

Broumarská ulice je významnou sběrnou komunikací procházející tangenciálně ke kompaktně zastavěné části Prahy, obsluhuje přilehlou zástavbu Prahy 14 včetně sídlišť Černý Most I a Černý Most II a spojuje významné radiální komunikace, tvořící základní prvky sítě sběrných komunikací východu Prahy.

Vysoké intenzity dosahuje doprava v bezprostředním kontaktu s obytnou zástavbou v její jižní části, kde Broumarská tvoří hranici souvislého osídlení. Ještě vyšších hodnot (uvedených 17,5 tis. voz./24 hod.) je dosahováno v historickém centru Kyjí, kde není obytná zástavba přímo u komunikace. Ulice zde však prochází prostranstvím s velmi různorodou zástavbou, kterému dominuje erbovní stavba Prahy 14 - románský kostel sv. Bartoloměje.

Broumarská ulice má charakter silnice III. třídy, má velmi nekvalitní asfaltový povrch, její silniční charakter vede i přes nekvalitní vozovku k překračování povolené rychlosti, směrové a výškové vedení pak k nízké bezpečnosti provozu včetně ohrožení chodců v místě autobusové zastávky a přechodu ve starých Kyjích, komunikace není odvodněná.

V roce 1996 byl zpracován projekt rekonstrukce Broumarské ulice. Zpracovatel, firma VinConsult, předložil řešení, které v souladu se zadáním projektu navrhuje rekonstrukci komunikace její úpravou na městskou komunikaci o šířce 8 metrů se zálivy v místě autobusových zastávek a se směrově rozděleným úsekem v místě autobusové zastávky ve starých Kyjích. Toto řešení nabízí kvalitní komunikační uspořádání se zajištěním plynulého provozu na Broumarské, podstatně je zlepšena bezpečnost chodců.

Výbor pro dopravu Zastupitelstva městské části Praha 14 pověřil v únoru 2003 ve spolupráci se zástupcem starosty Prahy 14 ing. Miroslavem Skalou firmu DHV CR, aby předložila námět na možné varianty řešení, které by vedly ke zklidnění dopravy v historickém centru Kyjí.

Varianty řešení mohou omezit rozsah území věnovaný automobilové dopravě a snížit tak atraktivitu Broumarské pro automobily při zachování její propustnosti pro městskou hromadnou dopravu a místní dopravní obsluhu. Toto uspořádání sníží plynulost dopravy, dobře navržené řešení však nepovede k vyšší nehodovosti ani k nedostatku kapacity. Snížení atraktivity Broumarské povede k dílčímu poklesu intenzity dopravy o zbytné průjezdné cesty, většina cest však Broumarskou bude procházet nadále.

Cílem úpravy bude především faktické omezení rychlosti průjezdu centrem starých Kyjí a jasná signalizace řidičům, že se nacházejí v území, kde se střetávají zájmy automobilové dopravy, pěších, cestujících MHD a kde je hodnota historicky rostlého území preferována před dopravně ideálním řešením. Toto řešení je pro usměrnění chování řidičů vhodnější a zároveň umožní omezit nutné asanace na minimum a zachovat tak ráz zástavby i historický ráz jedinečného území v periferní zástavbě Prahy14.

Navržené cílové řešení musí být přijatelné pro obyvatele dotčené oblasti, přestože nepovede zřejmě k omezení intenzity na úroveň, kterou by si obyvatelé oblasti přáli, umožní v prostoru starých Kyjí spolužití jednotlivých funkcí území s minimalizací střetů zájmů. S dalším rozvojem nadřazených komunikací - Vysočanské radiály, městského okruhu a pražského okruhu, dojde ke změnám intenzity dopravy v širším území severovýchodu Prahy.

Na svém 3. zasedání dne 13. března se Zastupitelstvo MČ Praha 14 seznámilo se stavem stavebního řízení k investiční akci rekonstrukce komunikace Broumarská a s variantami řešení možné rekonstrukce s cílem zklidnění dopravy v historickém centru Kyjí. Zastupitelstvo uložilo Radě MČ Praha 14, aby jednala s investorem o možných úpravách komunikace Broumarská v rámci vlastní realizace rekonstrukce s cílem zklidnění dopravy v historickém centru Kyjí a o výsledcích jednání informovala zastupitelstvo. Rovněž uložilo radě, aby byly neprodleně učiněny kroky k vydání stavebního povolení

k rekonstrukci komunikace Broumarská. Protinávrh, aby ulice Broumarská byla pouze opravena, nikoli rekonstruována, získal v zastupitelstvu podporu jediného hlasu. Nebylo divu, neboť pouhou opravou povrchu komunikace by byly zcela vyřazeny věci souvisící, jako např. chodníky či odkanalizování rodinných domků mezi ulicemi Rožmberská a Lednická.

-jš-