logo listy
Obsah čísla

 

O realizovaných i připravovaných
dopravních projektech na Praze 14

Když jsem si 16. září přečetl v MF Dnes příspěvek čtenáře, který v článku "Město málo využívá železniční dopravu kritizoval, kromě jiných, i naši městskou část, České dráhy a Dopravní podnik hl. m. Prahy za to, že dostatečně nespolupracují, uvědomil jsem si, že dlužím občanům Prahy 14 informace o dopravních projektech, jež se v poslední době realizovaly, připravují se nebo se o nich uvažuje. Dále se proto zmíním o těch nejdůležitějších, které souvisí s navozeným tématem.

Křižovatka Ocelkova x Broumarská patřila donedávna k nejnebezpečnějším křižovatkám v Praze 14. Na zdánlivě přehledném místě docházelo týdně až ke třem dopravním nehodám. Radnice původně zamýšlela vybudovat kruhový objezd, ale pak se ukázalo, že by bylo nutné vykoupit okolní pozemky a stavba by se prodražila vzhledem k nutnosti zachovat již existující podchod pod Broumarskou ulicí. A tak se nakonec přistoupilo k instalaci světelné signalizace. Zařízení bylo 13. září uvedeno urychleně do zkušebního provozu a po dobu dvou měsíců se bude ověřovat jeho provozní spolehlivost a především budou optimalizovány intervaly průjezdu do jednotlivých směrů. Zprovoznění světelné signalizace již oceňují řidiči městských autobusů, a to zvláště ti, kteří dopravují cestující k železniční zastávce Kyje.

Jako součást popovodňových opatření v dopravě byla ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Českými drahami zřízena mimořádná autobusová linka 701 v trase Černý Most - vlaková zastávka Kyje. Tento spoj se osvědčil a proto se intenzivně projednává zřízení paralelní linky, která by však vedla Cíglerovou ulicí kolem stanice metra Rajská zahrada. Uvažuje se i o úpravě trasy stávající autobusové linky, a to tak, že by byla vedena v obousměrném okruhu Černý Most - Ocelkova - zastávka Kyje - Rajská zahrada - Černý Most.

Konkrétní témata, která zmínil čtenář MF Dnes v uvedeném článku, byla diskutována s představiteli Českých drah i ROPIDu v průběhu posledního roku několikrát. Především jsme se zabývali výstavbou železniční zastávky na Černém Mostě. Původně se předpokládalo ji umístit v blízkosti areálu firmy Hornbach, po příslušném rozboru jsme se rozhodli doporučit, aby byla situována do bezprostřední blízkosti stanice metra Rajská zahrada. Součástí realizovaného projektu železniční zastávky by byla i lávka pro pěší, spojující čtvrť Hutě se stanicí metra. Dalším "železničním projektem, na kterém jsme se dohodli, je vybudování přístupu z Broumarské ulice na nástupiště železniční zastávky v Kyjích. Cestujícím by se tak podstatně zkrátila cesta od autobusu k vlaku. Samozřejmě, že se předpokládá i odpovídající posun autobusových zastávek. České dráhy se zavázaly modernizovat kyjskou vlakovou zastávku a ve stávajícím vlakovém koridoru se počítá s výstavbou třetí koleje. Za další konkrétní výsledek spolupráce mezi radnicí Prahy 14 a Českými drahami můžeme považovat i stavební úpravy podchodu pod tratí spojující ulici Šimanovskou s ulicí Lednickou. Ve velmi krátké době budou podchodu moci využívat bez problémů i matky s dětmi v kočárku. Příslušná povolení ke stavebním úpravám zajistily České dráhy; finanční náklady stavby uhradí městská část.

Spolupráce Prahy 14 s Českými drahami a Dopravním podnikem hl. m. Prahy se neomezuje pouze na lokální problémy. Představitelé radnice proto lobbují za vytvoření autonomní celopražské sítě železniční dopravy s návazností na MHD. Bohužel, takový projekt se může uskutečnit pouze za výrazné pomoci státu, protože jeho realizace předpokládá miliardové investice. Musí se totiž nejen upravit nové tratě, ale i vybudovat např. dva tunely pod Vítkovem, nový železniční most přes Seifertovu ulici na Žižkově atd.

Na stránkách Listů Prahy 14 jsem se již několikrát zmínil o plánech na výstavbu nových cyklotras v našem regionu. České dráhy i v tomto projektu mají své místo, protože budou do vlakových souprav zařazovat vagóny pro cyklisty.

Zdůraznil jsem některé dopravní projekty, které se uskutečnily nebo se uskuteční v rámci spolupráce mezi naší městskou částí a Českými drahami. Dopravní podnik hl. m. Prahy se v tomto konkrétním výčtu zdánlivě jeví jako okrajový partner. Skutečnost je však taková, že i s tímto partnerem máme těsné a pravidelné kontakty, které nám pomohly v kritické době, v rámci technických i lidských možností, ulehčit dopravu těm našim spoluobčanům, kteří pravidelně cestují mimo území Prahy 14. Více o této spolupráci snad někdy příště.

Ing. Miroslav Skala (ODS),
místostarosta